Internet doma má dnes již více než polovina obyvatel České republiky. Používáme ho nejčastěji ke sledování zpravodajství a komunikaci prostřednictvím elektronické pošty, ovšem stále častěji také prostřednictvím „sítě sítí“ vyřizujeme různé nákupy.
Internet doma má dnes již více než polovina obyvatel České republiky. Používáme ho nejčastěji ke sledování zpravodajství a komunikaci prostřednictvím elektronické pošty, ovšem stále častěji také prostřednictvím „sítě sítí“ vyřizujeme různé nákupy.
Nákupy přes internet využívají skoro všichni jeho uživatelé a tento způsob nakupování si získává stále větší oblibu.
Podle průzkumu agentury Mediaresearch má zkušenost s nákupy na internetu 95 % české internetové populace, přičemž téměř polovina nakupuje „po síti“ pravidelně. Drtivá většina účastníků průzkumu uvedla, že je s nakupováním po internetu převážně spokojena, avšak více než tři čtvrtiny uživatelů internetu se současně obávají při on-line nákupu různých rizik, nejčastěji finančních podvodů či nekvalitního zboží. Mnozí mají strach také ze zneužití osobních dat.
Nejvíce na internetu utrácíme za stolní či přenosné počítače a počítačový hardware, ale koupit lze přes internet dnes už téměř cokoliv, včetně finančních produktů, jako je například stavební spoření.
První stavební spořitelnou, která svým klientům umožnila uzavírání smluv na internetu, byla Raiffeisen stavební spořitelna a. s. Na internetových stránkách https://online.rsts.cz/ klient kdykoli z pohodlí domova vyplní jednoduchý formulář sestavený tak, aby jeho vyplnění netrvalo déle než 3 minuty, a odešle. Druhý den je kontaktován pracovníkem call centra, který dohodne návštěvu kurýra a ten poté doručí vytištěnou smlouvu k podpisu.
Raiffeisen stavební spořitelna chce možností uzavírání smluv o stavebním spoření on-line oslovit klienty, kteří předem vědí, co chtějí, nepreferují osobní kontakt, ale naopak rychlost a nízkou cenu. Co se týče obav z bezpečnostních rizik, nejsou v tomto případě na místě - všechna data jsou samozřejmě chráněna nejmodernějšími zabezpečovacími technologiemi.
Kamenné obchody zatím nejsou „na vyhynutí“, internet nemůže nahradit všechny jejich výhody, jako je osobní kontakt či možnost si zboží vyzkoušet. Podobně je tomu u finančních produktů: On-line prodej není náhradou za práci kvalifikovaných finančních specialistů, spíše se jedná o doplňkový produkt určený především pro náročné klienty s nedostatkem času.